Årsgilde for frivillig-fagnørder

Årsgildet er dagen for alle os seje mennesker, der nørder frivillighed

Det kan fra tid til anden være svært for dine kolleger at forstå din begejstring for arbejdet med frivillige. Det kan være, du sidder med oplevelsen af, at de tænker: ”Kan det virkelig være så svært”. Det er fedt at være fagnørd på frivilligområdet, men ofte lidt ensomt. Derfor inviterer Ingerfair til Årsgilde for frivilligfagnørder. Her møder vi hinanden på kryds og tværs til en dag, hvor vi både får ny inspiration og god tid til at sparre med hinanden, ideudvikle og fordybe os i frivilligheden.

Igen i år afholder vi Årsgildet i naturskønne omgivelser på Musholm Konferencecenter i Korsør. Der vil være spændende oplæg og diskussioner, tid til at lære hinanden at kende og ikke mindst en afsluttende festmiddag.

Årsgilde for frivilligfagnørderne

Du er sikkert til mange konferencer om frivillighed, hvor du ofte lytter en hel dag på ’eksperterne’, men Ingerfairs Årsgilde for frivilligfagnørder er anderledes. Her er det dig, der er blandt eksperterne på frivillighed – der er nemlig meget, vi kan lære af hinanden og udvikle sammen.

Derudover prioriterer vi, at der er god tid på Årsgildet, hvor du og de andre deltagere kan trække jer lidt tilbage og gå i dybden med en af jeres udfordringer, udvikle videre på en ide fra tidligere på dagen eller blot snakke løst og fast om det, der optager jer i jeres arbejde med frivillige.

Derfor skal du glæde dig mindst lige så meget til at møde en helt masse andre frivilligfagnørder.

Travl-undersøgelsen

Som deltager på vores Årsgilde er det inkluderet i prisen, at dine frivillige indgår i vores TRAVL-undersøgelse. Det betyder, at du får en unik mulighed for at få kortlagt dit frivilligmiljø og kunne sammenholde det med tendenserne i den samlede kortlægning på tværs af organisationer. Det er naturligvis helt valgfrit om dine frivillige indgår i undersøgelsen.

Når du tilmelder dig, modtager du et link til vores TRAVL- undersøgelse. Det er en survey, der kortlægger det frivillige arbejdsmiljø dine frivillige oplever. På Årsgildet får du udleveret dine frivilliges besvarelser på undersøgelsen. Besvarelserne er dine, og du bestemmer selv, hvad du har lyst til at dele med andre. Du får mulighed for at sammenligne dine besvarelser med gennemsnittet blandt alle deltagene organisationer.

Vi vil gerne tale om, hvordan vi i fremtiden arbejder med at skabe et godt arbejdsmiljø for frivillige. Det er helt valgfrit, om du vil sende TRAVL-undersøgelsen ud til dine frivillige. Der kan være flere årsager til, at det ikke kan lade sig gøre. Vi opfordrer alle til at deltage i undersøgelsen, så vi kan starte en samtale om, hvordan vi i fremtiden arbejder med at skabe et godt arbejdsmiljø for frivillige.

De områder undersøgelsen dækker er:
TRIVSEL: De klassiske psykisk arbejdsmiljøspørgsmål omkring bl.a. stress, helbred og mobning.
RAMMER: Gode spørgsmål til de frivilliges oplevelse af indflydelse, selvbestemmelse og arbejdstider.
ALTERNATIV VALUTA: Spørgsmål omkring gennemsigtighed i, hvem der får hvad og ’karrierevejene’ for frivillige i din organisation.
VÆRDIER: De relevante spørgsmål om, hvordan jeres værdier praktiseres ind af til.
LEDELSE: Vigtige spørgsmål om tydelighed i forventninger, samarbejdet med ansatte og leder.

Undersøgelsen er klar til at blive udsendt medio januar, hvor du modtager et link samt følgebrev fra os, som kan deles med dine frivillige. Du er ansvarlig for at sende ud til dine frivillige.
På Årsgildet modtager du kortlægningen blandt dine frivillige. De frivillige er anonyme i undersøgelsen, og du kan ikke se, hvem der har svaret hvad. Der udarbejdes en samlet kortlægning på tværs af organisationer.

Ingerfair videregiver ikke informationer om jeres frivillige eller resultatet af jeres specifikke kortlægning, og efter Årsgildet sletter Ingerfair alle organisationsspecifikke kortlægninger.
Ingerfair finansierer selv undersøgelsen og beholder datamaterialet fra den samlede kortlægning på tværs
af organisationer. Formålet er at indsamle viden om de frivilliges psykiske arbejdsmiljø generelt i Danmark.
Ved tilmelding efter 1. april kan der være begrænsninger for at gennemføre undersøgelsen i jeres organisation.

Del dagen med…

Hans Bo Pedersen, Dansk Flygtningehjælp; Christine Plesner, Studenterrådet Københavns Universitet; Simone Skejø, DBU Sjælland; Nina Vesti, Kræftens Bekæmpelse; Stina Smidt, Frivilligcenter Odense; Nynne Ravnsted Daugaard-Petersen, Dansk Folkehjælp; Louise Jespersen, Kræftens Bekæmpelse; Jonas Hedegaard, Roskilde Festival; Ida Marie Vestergaard Petersen, Diakonissestiftelsen; Tyge Mortensen, Selskabet for Fremtidsforskning; Margrethe Ankler, Risbjerg Kirke; Ea Svenning Zimmer, Gimle; Camilla Hviid, Stoppetstedet; Rikke Brøndum, Frivilligcenter Viborg; Annette Jorn, Roskilde Festival; Jannie Lang Pedersen, Odense Kommune; Trine Høst, Diakonissestiftelsen; Tonny Bender Christensen, Hjemmeværnskommandoen; Jacob Knudsen, Mødrehjælpen; Chamila Sten, Røde Kors Asyl; Liv Hübner Østergaard, Depressionsforeningen; Eva Raabyemagle, Ældre Sagen; Katrine van den Bos, Alzheimerforeningen; Lene Hyrup Eriksen og Mette Vang Mikkelsen, Foreningen Sjællandsgade Bad, Mette Frid Darré, Diakonissestiftelsen; Mads Visby og Maria Birk Nielsen, UngHolbæk; Ninna Juliane Greve, Vigerslev Bibliotek; Anja Majbritt Brygmann, Guldborgssund Kommune; Anne Kristiansen, Guldborgsund Kommune Ældrerådet; Kirstine Lindberg, Frivillignet Helsingør; Heidi Garguluk Andersen, Mission Afrika; Ulla Holmgaard, Åby Sogn; Andreas Nyrup Hjort, Ungdommens Røde Kors, Anita Køldal, Headspace Roskilde; Anne Hjortkjær, Jysk Børneforsorg; Jeppe Greve, Kulturstation Vanløse; Maria Faber, Vi elsker 90’erne; Lærke Bohlbro, Læs for livet; Sigrid M. Larsen, Skolens Venner; Christen B. Jensen og Pia K. Hjort fra Hjemmeværnsskolen; Lærke L. Christensen og Amalie S. Ehmsen fra Danmission; Natalia Fogel, Gentofte Kommune og mange flere…

Hør, hvorfor Tom fra Danmission deltog på Årsgildet 2018

Tilmeld dig Årsgildet

Tilmeld dig ved at sende en mail til os.

Som STAMNØRD i frivillighedsfagnørdernes forum har du automatisk en plads på Årsgildet.

Som ikke-stamnørd / gæstenørd kan du tilkøbe en plads for 1.950 kr. ekskl. moms.

Prisen inkluderer:

  • Billet til konferencedagen
  • Efterfølgende festmiddag med vand, vin og øl

Ud over en plads på Årsgildet, har du som Stamnørd altid en forhåndsreserveret plads på vores To Go-seminarer, du får 20% rabat på vores bøger og 2 timers gratis sparring med en Ingerfair-konsulent.

Praktisk information:

Tid: 7. maj fra 9.00-17.00
Ingerfair inviterer efterfølgende til gratis festmiddag, vand, vin og øl.

Sted: Musholm i Korsør

Program:

09.30: Indregistrering og morgenmad

10.00: Velkommen til Årsgildet v. Frederik C. Boll stifter af Ingerfair

  • De frivilliges arbejdsmiljø på den lokale dagsorden.
    Oplæg TBA
  • Resultaterne af TRAVL-undersøgelsen og udlevering af din kortlægning.
    Gruppedrøftelser om resultaterne af TRAVL-undersøgelsen.

12.30: Frokost og gruppefoto.

  • Samtaler og debat med frivilligheds-forskere på naturområdet, det sociale område og idrætsområdet forskellige områder: Hvad ved vi om samarbejdet mellem ansatte og frivillige?
  • Kaffe og kage

15.00:

  • Vi er kolleger på forskellige præmisser. Oplæg v. Katrine K. Laurent Byens Hus i Roskilde.
  • Diskussions og refleksionslounge.

17.00: Det officielle program slutter

18.00: Festmiddag