Af Marie Baad Holdt, chefkonsulent i Ingerfair

I sidste artikel så vi på fordele og ulemper ved at benytte samarbejder til at rekruttere frivillige til en fælles sag. I denne artikel kigger vi på, hvordan du rent faktisk starter et nyt samarbejde op. Hvordan finder du mulige samarbejdspartnere, og hvad skal du gøre dig klart forinden, for at begge parter kan få det bedste ud af det.

 

Hvorfor vil du samarbejde?

Ud over at få flere frivillige, hvad er så dine egne grunde til at ville samarbejde? I sidste artikel satte vi fokus på, at det kunne skabe nye ideer, bedre image mm. Men hvad er dine grundårsager?

Det er vigtigt, at du graver lidt dybere end blot ’flere frivillige’, hvis du gerne vil opnå et succesfuldt samarbejde. Det er nemlig vigtigt at vide, hvad du også håber på at opnå med et samarbejde. Det vil nemlig hjælpe dig finde den rette samarbejdspartner.

 

Hvad er målet?

Når du ved, hvad dine grundårsager er for at ville samarbejde, skal du definere, hvad dit mål for samarbejdet er. Det kan f.eks. være mindre ensomhed blandt tidligere ældre hjemløse, og derfor ønsker du at lave et samarbejde med Ældre Sagen, Røde Kors’ besøgstjenester, eller en virksomheds medarbejdere som frivillige. Det kan også være, at du arbejder i et psykiatrisk bofællesskab, hvor motion er på dagsordenen. Derfor ønsker du et samarbejde med f.eks. den lokale naturpark om at anlægge eller vedligeholde gåstier.

Hvad end din grundårsag er, skal du altså have målet for øje, for det er det, der er grundstenen i, hvem du samarbejder med og hvordan.

 

Hvem er mulige samarbejdspartnere?

Når du kender målet, skal du i gang med at skrive mulige samarbejdspartnere på din liste. Hvem kan hjælpe dig med at opfylde dit mål, og møde dine grundårsager? Er det vigtigt, hvilket image de har? Er det en anden organisation, eller er det en virksomhed, hvis medarbejdere kunne være interesserede i at hjælpe? Er det vigtigt, at de har samme målgruppe, eller kan de have noget, som du ønsker i stedet? Vær kreativ og selekter til sidst i forhold til, hvem du tænker, der reelt kan hjælpe med at nå jeres mål.

 

Samarbejdspartnerens udbytte og bekymringer

Når du har tænkt hele vejen rundt om, hvorfor du vil samarbejde, om hvad og med hvem, er turen kommet til at kigge på dem, du gerne vil samarbejde med. Hvad er deres grundårsager for at skulle samarbejde? Hvilke bekymringer har de ift. at skulle samarbejde (med dig)? Hvad er den gensidige gevinst ved samarbejdet?

Det er sandsynligvis nogle andre ting, du finder på denne liste, end på din egen. Derfor er den forventningsafstemning, vi nævnte i sidste artikel, så uhyre vigtig, inden i går i gang. Det er selvfølgelig også vigtigt at undersøge, om de bekymringer og det udbytte, du tænker din samarbejdspartner(e) har, rent faktisk holder stik. Det gode samarbejde opstår nemlig kun der, hvor alle parter får mødt deres grundårsager for selve samarbejdet.

 

Hold fokus på målet

Når samarbejdet går i gang, og mens du undersøger mulige samarbejdspartnere, er det vigtigt at have fokus på målet. Hvad er det, vi ønsker at opnå med dette samarbejde? Det lyder banalt, men det er ikke altid nemt at holde øjet på bolden, når først samarbejdet går i gang. Som med alt i vores samarbejdet med frivillige skal du huske, er det sagen og målgruppen, der skal være vores ledestjerne i det arbejde, vi gør for at hjælpe dem.

 

Hvis du er blevet inspireret til at tænke samarbejde som en del af din rekrutteringsstrategi, kan jeg anbefale, at du læser vores bog ’Samskabelse eller samarbejde? Forskelle, fordele og fremgangsmåder’. Her får du også opskriften på, hvordan du organiserer og koordinerer det gode samarbejde.

God samarbejdslyst!