Opgøret med servicekulturen
Understøtter du de frivillige i at lykkes med det, de brænder for, eller løser du deres opgaver?
Det kan være en hårfin vurdering i arbejdet med frivillige, om du skaber en motiverende og engagerende ramme, som understøtter de frivillige i at lykkes med det, de brænder for. De frivilliges glæde ved arbejdet, forskellen de oplever at gøre og det meningsfulde fællesskab næres af, at de selv lykkes med det, de tror på og brænder for.
Sjovt og nemt er ikke det samme
Det må gerne være sjovt at være frivillig. Nogle vil mene, at det har man krav på som frivillig. Men at gøre det sjovt at være frivillig i din organisation betyder ikke nødvendigvis at det altid skal være nemt at være frivillig.
Selvfølgelig skal vi være en støtte og hjælpe med at løse opgaver for frivillige, når de f.eks. er pressede på tid eller har mistet overblikket. De frivillige skal opleve at have en hånd i ryggen, når opgaverne eller samarbejdet er svært. Det betyder bare ikke, at det er dig, der skal løse deres opgaver.
Det handler også om dit arbejdsmiljø
Sat lidt på spidsen, så kommer servicekulturen snigende i det øjeblik, jeres frivillige får en forventning om, at I altid løser deres opgaver, når de ringer og skriver. Du får måske oplevelsen af, at de frivillige forventer, du står klar, når de har brug for, at du løser en opgave for dem.
Den kultur er ofte uhensigtsmæssig. I nogle organisationer skaber servicekulturen de perfekte forhold for tidspres og stress. Det kan f.eks. handle om at skulle tage arbejdet med hjem hver aften, fordi frivillige har ‘forstyrret’ hele dagen. I andre organisationer sørger servicekulturen for at bremse alle former for udvikling. Der er hverken tid eller overskud til,at tingene kan være anderledes.
Hvem bestemmer, hvad du skal lave?
Det åbenlyse svar er måske din leder eller de frivillige? Men i organisationer, hvor servicekulturen har bidt sig fast, så er det kulturen, der bestemmer, hvad du skal lave. Din leder forstærke måske blot denne kultur. Blandt de frivillige kan det virke komfortabelt og bekvemt at få ansatte til at lave deres opgaver, samtidig er det blevet en implicit forventning i samarbejdet mellem frivillige og ansatte.
På dette Årsgilde er vi derfor optaget af, hvordan man tager et opgør med servicekulturen i en organisation, der involverer frivillige. Vi har ikke alle svarene på forhånd, men stor portion erfaring fra arbejdet med at styrke det psykiske arbejdsmiljø og udvikle gode værn mod servicekultur.
Dagen veksler mellem oplæg, erfaringsdeling og sjove øvelser.