af Marie Holdt, Chefkonsulent i Ingerfair, 2013

 

 Vi oplever ofte, at mange rigtigt gerne vil bruge sociale medier i deres arbejde med frivillige, og mange organisationer har allerede stor succes med Facebook. Men når det kommer til andre sociale medier, f.eks. Twitter, er mange bekymrede for, hvordan de skal komme i gang. For er der i det hele taget nogen, der bruger Twitter i Danmark*? Og hvad nu, hvis man siger noget forkert? Eller hvis der er nogen, der siger noget grimt om organisationen – er det så ikke bedre slet ikke at være der?

For at rekruttere flere frivillige, samle penge ind eller sprede budskabet om sagen, skal man være dér, hvor ens målgruppe befinder sig. I Danmark er der over 3.5 millioner internetbrugere, så derfor skal vi også være der. Når du er til stede online, har du også mulighed for at læse hvad, der bliver sagt om dig. Og så kan du give svar på tiltale, hvis det bliver nødvendigt. Eller, som oftest, glæde dig over de mange positive ting, der bliver sagt om netop din organisation.

 

Kom godt i gang på sociale medier

Så vi vil hermed opfordrer dig til at hoppe med på bølgen eller udforske nogle af de andre sociale medier, hvis du allerede er i gang. For at gøre dit arbejde lettere på sigt, er det vigtigt at sikre, at dine sociale medier er godt integreret i din markedsføring og kommunikation såvel som din fundraising strategi. Herunder har vi samlet en tjekliste med de vigtigste ting at have for øje:

  • Identificer dit mål – Gør det konkret og målbart med online og offline mål.
  • Kend din målgruppe – Hvem er det, du skal have fat i for at opnå dine mål?
  • Vælg dine platforme – Hvilke platforme bruger dit publikum?
  • Brug din mobil – Download gratis apps så du kan skrive ting på
  • Find indhold – Sociale medier handler om at lytte til andre og fortælle din egen historie. Et godt sted at starte er alle de historier, billeder og videoer, der fortæller noget om organisationen.
  • Mål din effekt – Planlæg dine vigtigste milepæle og hold øje med, hvad der fungerer.

Opdater dine følgere – Husk at fortælle dine følgere, hvordan det gik med den kampagne eller historie, de støttede.

”Dine opdateringer skal ikke være perfekte, men de skal reflektere din organisations personlighed og værdier.”
Strategic Partner Manager ved Facebook, Libby Leffler.

 

* Der bliver oprettet over 5,000 danske profiler hver måned.