Af Marie Baad Holdt, chefkonsulent

I december offentliggjorde Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) et arbejdsnotat af de foreløbige resultater af den igangværende undersøgelse af udviklingen i danskernes frivillige arbejde fra 2004 til 2012.

Af arbejdsnotatet fremgår det, at i 2012 svarer 38% af danskerne, at de laver frivilligt arbejde. Det betyder at procentdelen af danskere der laver frivilligt arbejde er den samme som i 2004, da den første undersøgelse blev lavet.

Når man kigger på befolkningsvæksten fra 2004 til 2012, betyder det, at vi på 8 år kun har fået lidt over 71.000 flere frivillige i Danmark. Det er tankevækkende, når man tænker på, hvor meget mere fokus der har været på frivillige og frivillighed generelt.

 

Ikke en markant vækst i antallet af frivillige

Hvis vi antager, at der siden 2012 ikke er sket en markant vækst i antallet af frivillige, giver det stof til eftertanke, hvis vi forestiller os at de 86.000 frivillige organisationer og foreninger alle gerne vil have flere frivillige.

Nu tager tallene oven for jo ikke højde for, at mange frivillige er aktive i mere end en organisation. Men selvom vi forestiller os, at halvdelen af danskerne i gennemsnit laver frivilligt arbejde i to organisationer, så viser statistikkerne, at der ikke kommer mange flere frivillige, og det derfor ikke underligt at rekruttering af frivillige er et af de kurser vi afholder, der er allermest populære.

 

Fokuser din rekruttering

Skarpere rekruttering er nødvendig, hvis du skal fortsætte med at tiltrække flere frivillige til din organisation. Alt for ofte ser vi, at organisationer uden at tænke videre over det, laver opslag på frivilligjob.dk, sætter plakater op og deler flyers ud, uden først at have gjort sig store overvejelser om, hvem deres målgruppe egentlig er. Og hvor den er.

Hvis du skal fortsætte med at rekruttere frivillige til at erstatte dem, der naturligt forlader din organisation, og samtidig rekruttere flere frivillige, så din organisation kan fortsætte, og gerne lave mere af det gode arbejde, den er sat i verden for at gøre, så er det afgørende at sætte fokus på rekrutteringsstrategien.

Du skal kende din målgruppe rigtigt godt, vide hvem de er, hvad de læser og hvor de køber ind. Bruger de tid på internettet, og hvor, eller skal du finde dem på deres arbejdspladser?

 

Effective frequency

Marketingsfolk snakker om ‘effective frequency, antallet af gange en potentiel køber ser en varer, før man køber den. Afhængig af hvem man lytter til, er det magiske antal man arbejder med et sted mellem 3, 7 og 20 gange at en potentiel kunde skal se en reklame, før de køber varen.

Om det samme gælder når man vælger frivilligt arbejde, er svært at sige. Men vores erfaring fra mange års arbejde med frivillige siger, at det ofte hænder at en potentiel frivillig ser et opslag, tænker det er en god ide, men glemmer så at gøre mere ved det. Noget tid efter læser en artikel om organisationen, klipper den ud, gemmer den og glemmer den. Og så er det først, når de tilfældigvis hører radioindslaget, at de rent faktisk melder sig som frivillig.

 

Sådan får du flere frivillige

Lige meget om det er efter første eller syvende gang den potentielle frivillige ser et opslag, at de melder sig som frivillig, så er det afgørende at organisationen eller foreningen er synlig netop der, hvor den potentielle frivillige stopper og kigger.

Men ved du hvor det er? Kender du dine potentielle frivillige godt nok? Har du brugt tid på at tegne et billede af dine frivillige?

Hvis ikke, så er kan du begynde her:

  1. Hvem deler sagen, visionen eller formålet?
  2. Hvad karakteriserer disse mennesker?
  3. Hvilke anledninger er der for at blive frivillig?

Når du har svaret på de spørgsmål, kan du danne dig et billede af hvem de potentielle frivillige er. Jo mere detaljeret du kan gøre det, jo lettere bliver det for dig at finde dem.